.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مازندران و استعدادهای بر باد رفته!
مازندران و استعدادهای بر باد رفته!

چگونه می توان پذیرفت که استان مازندران با این همه غنا و قابلیت و در اوج دارائی ها و توانائی های ذاتی اش در اقلیم و فرهنگ خویش! دارای اقتصاد استانی دسته چندم در کشور باشد، در حالیکه هیچ استانی، همچون مازندران این همه استعداد اقتصادی را یکجا و تنها ندارد؟!

دریای مازندران، این موهبت خدادادی با آن همه استعداد اقتصادی در بهار، تابستان، پائیز و زمستان که می توان آن را "طلای چهارفصل" نامید، در خدمت مازندرانی هاست!

اصفهانی ها می گویند اگر فقط یک شهر ساحلی شمال را داشتیم مبنای تحول توریسم و اقتصاد دریایی در ایران می شدیم!سمنانی ها به گلوگاهی ها می گفتند،اگر به سمنان ملحق شوید، ما گلوگاه را به استثنایی ترین شهر ساحلی جهان مبدل می کنیم!فارس ها که خیلی زور زدند تا یک شهر ساحلی از خلیج فارس به آنها برسد در رویاهای دسترسی به ساحل، افسانه ها ساختند و اسطوره ها ارائه کردند تا تاریخ دیار خودشان را با دریا متحول کنند!گلستانی ها می گفتند که اگر میانکاله را از مازندران بگیرند، این شبه جزیره استثنایی جهان را به کیش دیگری مبدل خواهند کرد که گرایش سرمایه گذاری خصوص در داخل و خارج از کشور، فقط سمت و سوی گلستانی بخود بگیرد!

حالا مازندران این دریا را نه به شکل معدود و محدود و در حد یک شهر، بلکه به مسافت کل استان و تمامی شهرها یکجا در اختیار دارد و اما از آن همه رویاهای اصفهانی و فارسی و سمنانی و گلستانی خبری نیست و ما همچنان دریا را با کمترین تحول ها و کند ترین پیشرفتها و نازل ترین سرمایه گذاریها در کنار خود دیده و نوع استفاده اقتصادی و توریستی ما از دریا، هیچ شباهتی با سایر سواحل جهانی ندارد!شیلات و گردشگری و صنایع دریایی، نتوانستند حرف چندانی در اقتصاد مازندران داشته باشند!

اگرچه به شکل ناقص در حال اجرای طرح عقب نشینی در سواحل مازندران هستیم، اما برنامه و بودجه ای برای ساماندهی سواحل نداریم و حتی طرحهای پارادوکس را نیز به دریا تحمیل می کنیم که یکی از آنها، اصرار بر احداث کارخانه کثیف کمپوست و بازیافت زباله داشته و بی خیال ریختن شیرابه هایی به دریا هستیم که حیات آبزیان ارزشمند دریای مازندران را تهدید می کنند و نیز بوها و صحنه های زشت حمل زباله ها با دهها تریلی زباله کش در سواحل مرکز استان و ترجیحاً در شهر تاریخی-توریستی فرح آباد هستیم!

جنگل مازندران ، یکی از بزرگترین موهبت های الهی به مردم خطه مازندران که گویا روی گنج نشسته اند و از آن بی خبر و یا محروم اند!جنگلی که در دنیا از آن به "طلای سبز" یاد می شود!

در تهران، خراسان، اصفهان، آذربایجان، فارس، کرمان و راحت تر بگویم در کل کشور، بجز استانهای مازندران و گیلان و گلستان، میلیاردها تومان سرمایه گذاری می کنند تا با اجرای طرحهایی مثل کویرزدایی و سایر طرحهای پر زحمت و پرهزینه،برای استان خود یک جنگل مصنوعی و یا همان پارک های جنگلی مصنوعی بوجود آورده و از مواهب فضای گسترده سبز بهره بگیرند!

حقیر در سفری که به مسقط پایتخت عمان داشته ام، به عینه دیده ام که این کشورها برای ایجاد و نگهداری یک درخت در شهر چه هزینه ها و چه زحمت هایی را همچون آبیاری قطره ای در کل شهر،متحمل و متقبل می شوند تا مثلاً بگویند که در شهر فضای سبز ایجاد کرده و از این نعمت بهره مند شده اند!

حالا این در نایاب و مروارید درخشان در مازندران یکجا و به شکل کاملاً خداداد آنهم در حالت انبوه و گستره وجود دارد و ما که غرق این نعمتیم، نه تنها از آن بهره چندانی نمی بریم، بلکه با بی مبالاتی ها و بی تفاوتی ها، عملاً به عنوان بزرگترین عامل نابودسازی جنگل متهم هستیم!

جنگل گسترده و انبوه مازندران در طول این مدت به باریکه ای کچل و کم پشت مبدل شده که با توجه به کاشت گونه های صنعتی و زودبازده توسط شرکتهای بهره بردار و پیمانکارهای متعدد، عملاً دیگر خبری از آن جنگلهای پر ابهت گذشته نیست!

متاسفانه از همین جنگل باقی مانده نیز آنطور که باید و شاید خوب محافظت نشده و جنگل مازندران در معرض تهدید قاچاقچیان چوب و سایر عوامل ویرانگر از جمله دام و سیل و آتش سوزی و بیماریهای نباتی و مهمتر از همه بهره برداری غلط و غیر استاندارد شرکتها و پیمانکارهای بهره بردار و نامهربان قرار دارد!

کشاورزی مازندران،بالاترین آمار تولیدات و محصولات کلیدی و زیربنایی کشاورزی کشور در همه زمینه ها بلا استثناء به مازندران اختصاص دارد!گندم، برنج، جو، کلزا، شبدر، پنبه، لوبیا، سیفی جات، مرکبات، گل و گیاه، نهال، و هر چه که در نظر آید، همه و همه در مازندران که دارای حاصلخیزترین خاکها و اراضی کشورهای جهان است، تجلی داشته و هیچ استان و کشوری نمی تواند در قابلیت ها به گرد مازندران هم برسد!

سطح زیر کشت در مازندران به حدی جدی است که زمین در مازندران حکم طلا را دارد و واقعاً نمی توان آن را بی حساب و کتاب، قربانی تغییر کاربری های غلط و طمع ورزانه و غیر کارشناسی نمود!در این رابطه از نقطه صفر ساحلی تا بالاترین ارتفاعات و تا اعماق جنگل و اقصی نقاط اط استان، می توان این قابلیت و استعداد کشاورزی را مشاهده کرد و شاید هم خیلی بی جهت نبود که در اول انقلاب، شورای انقلاب حکم به قطب بودن کشاورزی در مازندران داد و مانع از قزبانی شدن کشاورزی مازندران به نفع صنعت شد که بیرحمانه قصد تهاجم به همه بخشهای اقتصادی از جمله کشاورزی مازندران داشت!

حالا این کشاورزی که روزی مازندران را به استانی مهاجرپذیر مبدل کرده بود، امروز حال و روز خیلی خوبی ندارد و دیگر مثل گذشته جذاب جلوه نمی کند و حرف اول اشتغال را برای جوانان مازندرانی نمی زند و به خاطر همین حالت بیمارگونه، مازندران نه تنها دیگر مثل گذشته مهاجرپذیر نیست، بلکه با دو پله سقوط، به گروه استانهای مهاجر فرست نیز ملحق شده است!

عدم حمایت مطلوب دولت از کشاورزان در سه مرحله کشت و داشت و برداشت، عدم تامین سوخت، گرانی داده ها، ارزانی ستاده ها، عدم سیاست گذاری مناسب در خرید محصولات کشاورزی، واردات خارج کشوری محصولات کشاورزی و میوه ها با قیمت های ارزان، مکانیزه نشدن کشاورزی، عدم اجرای کامل طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، مشکل کم آبی، عدم وجود جاده های مناسب کشاورزی، عدم کفایت کارخانه های تبدیل فراورده های کشاورزی، علمی نبودن عملیات کشاورزی، کمبود و گرانی تملک ابزار و ماشین آلات کشاورزی، عدم حمایت مالی مطلوب بانکها از کشاورزان و به انحراف رفتن اعتبارات موجود، دیمی بودن بخش کشاورزی در مازندران، گرانی بکارگیری عوامل انسانی در بخش کشاورزی، بیماری ها و آفات گسترده و کارآمد نبودن سموم و سایر شگردهای مبارزه با آفات، مقرون به صرفه نبودن ادامه کشاورزی با تغییر کاربری ها به نفع صنعت و توریسم و دهها دلیل دیگر را می توان به دلایل نامناسب بودن اوضاع کشاورزی افزود!

علاوه بر استعدادهای اقلیمی، مازندران دارای استعدادهای مهارتی متعدد نیروهای انسانی است که از آنها بعنوان نیروها و ماهران پنجه طلا یاد می شود و در ادبیات اقتصادی به این بخش از فعالیتها، صنایع دستی اطلاق می شود!

صنایع دستی مازندران ، جذاب ترین و متنوع ترین صنایع دستی ایران را به خود اختصاص داده است و در هیج جای کشورمان، مسافران تا این حد از صنایع دستی محلی استقبال نمی کنند! چرا که صنایع دستی مازندران از چند قابلیت همزمان بهره مند هستند که اهم آنها عبارتند از :
۱-قابلیت دکوراسیونی آنها در منازل، مغازه ها، خودروها، ادارات و سایر مراکز اشتغال واماکن عمومی
۲-ارزانی شدید قیمت ها در مقایسه با قیمت صنایع اصفهان و سایر استانها
۳- کاربردهای متنوع صنایع مازندران در متن زندگی ها و بکارگیری های مداوم آنها در فعالیتهای زندگی
۴-زیبایی و دلنوازی صنایع مازندران با رعایت سادگی و استفاده از قابلیتهای طبیعی شمال
۵-قابلیت یادآوری تاریخ معاصر ایران در صنایع دستی مازندران، مثل قالی و جاجیم و گلیم و غیره

بهر حال مازندران را می توان "سرزمین استعدادهای بی پایان اقلیمی و فرهنگی" نامید و آن را چشمه جوشانی یافت که تا هر آنچه ممکن است می توان از آن ستاند و دریای عمیقی که می توان در اعماق آن غور کرد و به مرواریدهای ارزشمند و گرانبهایی دست یافت و باز هم به شکارهای ارزشمند دیگر در همان حوالی و یا چند قدم دورتر امیدوار بود!

دامداری مازندران، باغداری مازندران، زنبورداری مازندران، گل و گیاه مازندران، صنعت مازندران، معادن مازندران، آب گرم مازندران، آب سرد مازندران، سدهای مازندران، امامزاده ها و بقعه های مازندران، میراث فرهنگی مازندران، اقلیم مازندران، باغهای مازندران، آبشارهای مازندران، غارهای مازندران، چشمه سارهای مازندران، پارک های جنگلی مازندران، بافت معماری مازندران، ییلاقها و یشلاق های مازندران، قله ها و ارتفاعات مازندران، شبه جزیره های مازندران، آبگیرها و آب بندان ها و مرداب ها و تالاب ها و تفریح گاهها و تفرج گاههای مازندران، جاده های ساحلی و بزرگراههای زیبا و دل انگیز و خوش منظره مازندران، و دهها جاذبه دیگر در مازندران همه و همه را می توان جزء استعدادهای بیشمار مازندران به ثبت رساند و یادآوری کرد! و با کمترین سرمایه گذاری، بیشترین بهره برداری را بعمل آورد و حیف است و واقعاً حیف است که مازندران با این هم استعداد، اقتصاد بیمار داشته و با پیکره ای نحیف به زندگی ذلت بار ادامه دهد و نتواند انتظارات مردم و ترجیحاً جوانانش را حداقل در زمینه های اشتغال و درآمد پاسخگو باشد!

 


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مهدی آرام نژاد 18 خرداد 1389
ارزشمندترین استعدادهای بر باد رفته نیروهای انسانیش بودند که استان را برنتافته و مهاجرت کردند.
نا شناس 18 خرداد 1389
نصیب مازندران از طبیعت بکر مثل نصیب ایران از نفت است. این همه برای مازندران جز خروارها زباله چیزی نداشت. عدم برنامه ریزی در صنعت گردشگری موجب شد زمین های کشاورزی و جنگل به مفت به غیر بومیان فروخته شود و این استان به سکونتگاه دوم این افراد در آید که تنها در آن مصرف می کنند و زباله تولید می کنند و به فرهنگ بومی صدمه می زنند. اگر با تعجیل اندیشه نشود فردا دیر است ، هرچند که امروز نیز خیلی دیر است

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.152 seconds.